Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Para Ibu Rumah Tangga Di Kecamatan Tuah Madani Kota Pekanbaru Untuk Berwirausaha
DOI:
https://doi.org/10.36975/jeb.v14i4.451Keywords:
Entrepreneur Motivation, Capital, Independence, EducationAbstract
This study aims to determine the motivation of housewives in entrepreneurship in the District of Tuah Madani Pekanbaru by using the variables capital, independence, and education to analyze their effect on entrepreneurship motivation. The population in this study were all women who run home-based businesses in the Tuah Madani District, Pekanbaru City, whose exact number is not known, for an unknown population, the number of samples in this study used the Wibisono formula and obtained a sample of 97 people. Data collection was carried out using the questionnaire method, namely by providing a list of statements to the respondents. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis which is operated through the SPSS 20 for Windows program. The results showed that both simultaneously and partially the variables of capital, independence, and education had a significant effect on the entrepreneurship motivation of housewives in the Tuah Madani District in PekanbaruReferences
Badan Pusat Statistik (BPS). http//www.bps.go.id
Basrowi. (2014). Kewirausahaan untuk Perguruan Tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia
Alma, B. 2011. Kewirausahaan untuk Mahasiswa dan Umum.Bandung; Alfabeta.
____________(2013). Kewirausahaan untuk Mahasiswa dan Umum. Bandung: Alfabeta
Kasmir. 2009. Kewirausahaan. Jakarta: Penerbit PT Raja Grafindo.
Muhammad Rizal, Dias Setianingsih, dan Riny Chandra, Faktor-faktor yang Mempengaruhi Wanita Berwirausaha (Studi kasus di Kota Langsa) 2016
Rizal, Muhammad dan Dias Setianingsih. 2016. Faktor–faktor yang Mempengaruhi Wanita Berwirausaha (Studi Kasus di Kota Langsa). Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol.5, No.2
Sedarmayanti, 2009, Daya Manusia dan Produktivitas Kerja, CV Mandar Maju Bandung.
_________(2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Segarahati, Enny dan Rina Walmiaty. 2015. Analisis Faktor- Faktor Yang Memotivasi Wanita Berwirausaha (Studi Kasus Pada Pengusaha Salon Kecantikan Di Kecamatan Medan Kota). ASEAN Comparative Education Research Network Conference 2015
Sudjana, Nana. 2011. Potensi dan Kreatif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Suryana. 2013. Kewirausahaan Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: SALEMBA EMPAT.
Umar, Husein. 2008. Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Edisi Kedua. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
www.iNews.id. 2018. Pengusaha Perempuan Lebih Banyak Bekerja di Sektor Informal
www.Merdeka.com . 2018. Survei: 62,4 Persen Wanita di Indonesia Memulai Bisnis karena Kebutuhan
Wijaya dan Tessa, 2016, Studi Eksploratif Motivasi Berwirausaha Skala Mikro Sektor Jasa Makanan di Surabaya, KINERJA, Volume 20, No.2
Zimmerer, Thomas dan Norman M. Scarborough. 2008. Kewirausahaan dan Manajemen Usaha Kecil. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.