Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Dalam Pembayaran PBB Kota Pekanbaru Via ATM Dan E_Mobile Bank Riau Kepri Syariah
DOI:
https://doi.org/10.36975/jeb.v14i3.430Keywords:
Service Quality, Student SatisfactionAbstract
The purpose of this research is to determine the Influence of Service Quality on Customer Satisfaction in Paying Property Tax (PBB) in Pekanbaru City via ATM and E_Mobile Bank Riau Kepri Syariah. To achieve this objective, a study was conducted with a sample of 90 people, using a simple random sampling method. The data analysis method used simple linear regression. Based on the results of the partial t-test, it was found that service quality has a significant influence on customer satisfaction, as evidenced by the t-test value being greater than the t-table value (12.537 > 1.987). The magnitude of the influence of the service quality variable on customer satisfaction is 0.641 (64.1%), as confirmed by the results of the determination test, which obtained an R2 value of 0.641. Recommendations that can be suggested include encouraging Bank Riau Kepri Syariah to continue promoting the use of ATM and e_mobile applications for property tax (PBB) payments in Pekanbaru City to its customers.References
Doyo, Priyanto. 2010 Perilaku Konsumen dan Loyalitas. Penerbit Andi,Yogyakarta.
Endang Siswati Prihastuti, Ruben, 2017. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Restoran Saung Citra Bandar Lampung. Universitas Bandar Lampung
Fani Purmiko (2021) Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada CV Mahaguna Wibakti Kabupaten Kampar. Skripsi, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru
Griffin, Jill. 2010. Customer Loyalty, Menumbuhkan dan Mempertahan-kan Kesetiaan Pelanggan. Erlangga, Jakarta.
Ida Ayu Inten Surya Utami, 2015. Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Restoran Baruna Sanur. Universitas Udayana Bali.
Kotler, 2011. Manajemen Pemasaran, Implementasi dan Perencanaan. Alih Bahasa Adi Zakaria. FEUI, Jakarta.
Kotler, Philip, dan Kevin Lane Keller. 2012. Manajemen Pemasaran Jilid 2, Edisi Ketiga Belas, Terjemahan Bob Sabran. Erlangga, Jakarta.
Lupiyoadi, Rambat dan Hamdani. 2013. Mamajemen Pemasaran Jasa. Salemba Empat, Jakarta.
Saladin Djasmin 2010, Intisari Pemasaran dan Unsur -Unsur Pemasaran, bandung. CV linda Karya
Santoso, Singgih. 2012. Statisitk Parametrik. Penerbit Penerbit Alex Media Komputindo, Jakarta.
Setiadi J Nugroho 2012 Perilaku Konsumen Konsep Dan Implikasi Untuk Strategi Penelitian Dan Pemasaran, Prenada Media, Jakarta
Simamora, Bilson. 2011. Akuntansi Manajemen. Penerbit Salemba Empat Jakarta. Angivono. 2012. Metode Penelitian Kuantilanf. Kualtatif, dan R&D. Alfabeta.
Bandung Sutisna. 2012 Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran Cetakan 3. Remaja Rosdakarya. Bandung
Swastha, Basu dan Irawan, 2010 Manajemen Pemasaran Modern. Liberty. Yogyakarta.
Sopiah dan Sangadji, 2013. Perilaku Konsumen.CV Andi Offset. Yogyakarta
Sudaryono, 2016 Manajemen Pemasaran Teori & Implementasi. Yogyakarta CV. Andi Offset.
Sudaryono, 2017 Metodologi Penelitian Rajawali Pers, PT Raja Grafindo Persada Jakarta.
Tjiptono, Fandy. 2012. Pemasaran Strategic Andi Offset, Yogyakarta. Utomo Hargo 2010 Manajemen Pemasaran Gunadarma Jakarta Umar, Husein. 2011. Metode Riset Bisnis. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.
Winardi. 2010. Pengantar Manajemen Penjualan. Penerbit Citra Aditia Bakti. Bandung
Zeithaml, Bitner, Gremler, 2010. Services Marketing, 5th Edition, Mc Graw Hil1 Singapore.