Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Pada Toko Lagoena Bahan Kue Dan Plastik Marpoyan Pekanbaru

Authors

  • Khornelis Dehotman

DOI:

https://doi.org/10.36975/6qw8zh13

Abstract

This study aims to determine and analyze the factors that influence consumer satisfaction at the Lagoena cake and plastic material store in Marpoyan of Pekanbaru city. The population of this research is all consumers of the Lagoena Marpoyan Store in 2021 as many as 6,734 people. The research sample was taken from the entire population which was simplified by using the Slovin formula so that a sample of 99 people was obtained. Furthermore, respondents were taken a number of samples using accidental sampling. The research method used is descriptive and quantitative methods which are then analyzed using multiple linear regression methods. The results of research data processing show that the product variables (X1), price (X2), location (X3), people (X4), promotions (X5), process (X6) and consumer service(X7) simultaneously or together. the same has a positive and significant effect on consumer satisfaction at the Lagoena shop for cakes and plastics in Pekanbaru. The magnitude of the influence is 81.4% based on the results of the Adjusted R Square value of 0.814. As for the results of partial hypothesis testing, it can be obtained that the promotion variable (X5) has no effect on consumer satisfaction, while the other 6 X variables have a significant effect on consumer satisfaction

References

A. Aptaguna dan Pitaloka, 2016, Pengaruh Kualitas Layanan Dan Harga Terhadap Minat Beli Jasa GoJek, Widyakala Volume Journal Pembangunan of Jaya University, Jakarta

Adhar, Lendi Zelviean, 2021, Kepuasan Pelanggan dan Pencapaian Brand Trust, CV. Penerbit Qiara Media, Jakarta

Alma, Buchari, 2014, Manajemen Pemasaran & Pemasaran Jasa, Edisi Revisi, Cetakan Ke-13, CV. Alfabeta, Bandung.

Andespa, Roni, 2012, Metode Riset Bisnis,. Al-Huda Pers, Pekanbaru

Arianty, Nel, 2015, Pengaruh Kualitas pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Handphone Samsung, Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis Vol. 16, No. 02, umsu

Arikunto, Suharsimi, 2013, Manajemen Penelitian, Penerbit Rineka Cipta, Jakarta

Assauri, Sifjan. 2013, Manajemen Pemasaran, Raja Grafindo, Jakarta

Bachtiar. (2011). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Mahasiswa dalam Memilih Politeknik Sawunggalih. Aji Purworejo. Dinamika Sosial Ekonomi Vol 7 No. 1.

Daryanto, & Setyobudi, I., 2014, Konsumen dan pelayanan prima. Yogyakarta: Gava Media

Dehotman, Khornelis 2024. Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sepatu Skechers Pada Toko Skechers Mall Ciputra Seraya Pekanbaru. Eko dan Bisnis (Riau Economics and Business Review) P.ISSN: 1410-7988 E.ISSN: 2614-123X Volume 15, Nomor 1, 27 Maret 2024

Djaslim, Saladin. 2013. Perilaku Konsumen dan Pemasaran Stratejik. CV. Linda Karya Bandung

Ghozali, Imam. 2015. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro

Herlambang, Susatyo, 2014, Basic Marketing : (Dasar-dasar Pemasaran) Cara Mudah Memahami Ilmu Pemasaran, Yogyakarta : Gosyen Publishing

Husein, Umar, 2013, Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis, Penerbit Rajawali, Jakarta

Irawan, H. 2019, 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Ismanto, Widodo dan Munzir, 2020, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen, Jurnal Dimensi, Vol.9 Nomor 3

Kotler, Philip, dan Gary Armstrong, 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 13. Jilid 1. Erlangga : Jakarta

Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, 2015. Manajemen Pemasaran, Edisi 13. Jilid 1 dan 2, Alih Bahasa : Bob Sabran, Erlangga, Jakarta

Kurtz, David L. 2012, Principles of contemporary marketing, Edisi: 15th ed. Penerbit: Mason, OH: South-Western Cengage Learning

Lupiyoadi,R. 2013, Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : Salemba Empat

Notoatmodjo, S.2012.Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Nofita, Erika Dian, dan Mustafa Kamal, 2013, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Dalam Melakukan Pembelian Pada Salwa House Kafe, Jurnal Diponegoro Journal Of Management, Volume 2, Nomor 2, Universitas Diponegoro : Semarang

Priyatno, Duwi. 2012. Cara Kilat Belajar Analisis Data dengan SPSS 20. Yogyakarta: Andi Offse

Putra, Pratama, 2013, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Dalam Menggunakan Produk Mobil Merek Toyota (Studi Kasus Pada Nasmoco Kaligawe Semarang), Skripsi Universitas Diponegoro, Semarang

Riduwan. 2012. Metode & Teknik Menyusun Proposal Penelitian, Bandung: Alfabeta

Ritonga, Husni Muharram, 2020, Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Emosional Terhadapkepuasan Pelanggan Pada Honda Idk 2 Medan, Jurnal Manajemen Tools, Vol. 12 No. 2 Universitas Pancabudi

Rudika Harminingtyas, 2014, Analisis pengaruh Variabel Overall Customer Satisfaction Terhadap Loyalitas Konsumen Pada produk Air Minum dalam Kemasan Merek AQUA Di Kota Semarang”, Jurnal STIE Semarang VOL 6, NO 2 (ISSN : 2252 – 7826).

Staton, Wiliam, 2014, Prinsip-prinsip Pemasaran, Jilid 1 Edisi ke 3, Alih bahasa oleh BTRI Prasetyo , Erlangga, Jakarta

Sugiyono, 2014, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Penerbit Alfabeta, Bandung

Tjiptono, Fandy. 2012, Pemasaran Jasa –Prinsip, Penerapan,dan Penelitian,Andi Offset, Yogyakarta.

____________, 2011, Prinsip-prinsip Total Quality Service, Yogyakarta: Andi Offset

Sunyoto, Danang. 2013. Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Center of Academic Publishing Service (APS)

Downloads

Published

2024-12-30